Orang kampung pintar.....

Friday, May 22, 2009

Ketika sedang berkursus di Pusat Latihan UiTM Kampung Gajah, Perak, seorang Prof Madya bertemu dgn seorang kampung berdekatan tempat kursusnya. Setelah berkenalan ringkas, orang kampung tu berkata: " Tuan Prof. Madya, mari kita saling ajukan satu soalan. Kalau tuan tidak dapat menjawab , tuan perlu bayar kpd saya RM10 dan jika sy tdk dpt menjawab, sya perlu bayar kepada tuan sebanyak RM1."

Prof. Madya : "Syarat ini nmpk seperti tidak adil."
Org kmpung : "Saya kira adil, memandangkan tuan tidak sekadar seorang Professor, malah
seorang Professor Madya lagi. "
Prof. Madya : (Memandangkan org kmpung ini tdk dpt bezakan antara seorang Professor dan
Professor Madya, Prof. Madya ini pun berkata:) " okay, sy setuju, silakan tuan
tanyakan dulu soalan kpd saya. "
Org kmpung : "Baik, silakan tuan sebut binatang apakah kakinya tiga? "
Prof. Madya : (Setelah mengambil masa yg cukup panjang mencari jwpn yg tdk juga ditemui, dia
berkata; ) "Nah, ambillah RM10, saya tdk dpt menjawab soalan anda."
Org kmpung : (Setelah menerima RM10, berkata ) " Apakah pula soalan tuan?"
Prof. Madya : (Prof. Madya yg amat berminat dgn soalan org kmpung yg diajukan kpdnya terus
bertanya soalan yg sma) "Sila nyatakan binatang apakah kakinya tiga?"
Org kmpung : (Dalam tempoh tak smpai setengah saat, terus menjawab) "Saya pun tidak tahu,
nah .....ambillah RM1."

Pengajaran : Org kmpung pun bkn sebarangan org! Mereka mempunyai kemahiran dan kehebatan yg tersendiri. hehehehee......

2 comments:

ajim said...

ahahaaa... sengal punyo prof madya..
nasib bkn utem.. haha..

semut said...

hahha...tula...