sinergi...

Sunday, November 7, 2010



Novel Terbitan Galeri Ilmu Sdn Bhd. Diterbitkan pada Tahun 2010. Harganya adalah RM23.00. aku rasa agak murah la berbanding novel lain....novel ini bg aku sgt best dan sesuai dibaca oleh semua golongan...

selalunya novel yg aku baca selalu berkisar cinta, percintaan dan angan-angan remaja. tp novel ni bg aku sgt berbeza kerana dia berkisar tentang keimanan. bagaimana seorang tokoh muslim iaitu irfan hakimi menarik beberapa manusia untuk beriman kpd allah. aku terlalu tertarik cara dia mendekati manusia2 utk menuju ke jln yg benar dgn cara yg lembut dan menusuk hati....secara x langsung mengajar pembaca bagaimana menyelami hati manusia secara halus....

irfan hakimi dan rasyid zakwan adalah kwn baik yg selalu dinyatakan dlm buku sebagai sinergi....dorang bagaikan belangkas di mana sorang x tahan sejuk dan sorang lagi x tahan panas....bila salah satu musim datang mereka saling tolong-menolong...bila tiba waktu sejuk, irfan akan membantu rasyid dan bila tiba waktu panas rasyid pulak akan membantu irfan..... sehinggakan aku bermimpi inginkan sahabat seperti ini....sgt akrab....selalu irfan nyatakan di dlm novel bila kita berkwn kerana keimanan kita akan dapat sinergi iaitu 1+1 = sinergi bukannya 2 seperti dlm matematik kerana sekiranya berkwn kerana keimanan kita akan dpt st aura yg luar biasa iaitu kuasa utk melakukan sesuatu yg diredhai dgn bertenaga berbanding sorang...

novel ini menjadi menarik apabila st group iaitu disaster five muncul di bumi jordan utk meneruskan pengajian....kmpln ini berazam melakukan kekacauan di bumi jordan kerana dendam mereka terhadap seorang cikgu yg perwatakan alim tp yg sbnrnya menipu dan menjadikan mereka mangsa di dlm akviti haramnya....byk perkara2 disaster five lakukan utk menimbulkan kekacauan.....sgt menarik dan kadang2 aku pun x terfikir mcm mn mereka blh lakukan.....kalu hendak tahu bcla novel ini.....heheheh.....beest....

plg best cara mcm mn irfan menarik disaster five ke jln yg benar....tersentuh aku apabila sorang2 ahli group disaster five insaf....bkn senang menarik disaster five kerana dendam mereka terhadap orang yg perwatakan alim semasa mereka sekolah dahulu....sehingga mereka benci semua orang yg perwatakan alim termasuklah irfan....bg mereka irfan dan kwn2nya adalah berpura2 utk mendekati mereka dan akan mengenakan mereka seperti ustaz mereka....byk cabaran irfan dan kwn2nya utk mendekati group ni....aku tertanya2 dan terfikir adakah pemuda seperti ifran di muka bumi ini? susah utk berjumpa manusia setabah irfan.....kalu ade pun maybe jarang2 ade...

last sekali mmg best...dh nama pn kawan baik irfan n rasyid citarasa pun smla....isteri pun saudara dekat jugk....sblm mereka nk khwin ni pun byk gak konflik irfan n rasyid akibat tidak berterus-terang n suka berahsia antara st sm lain...
hahaha....last2 slh sorang malu....

aku rasa novel ni mmg best....byk gak input yg leh dpt dlm ini....x rugila kalu beli....tima kawih kwnku kerana memberi pinjam novel ni....hahhaa...tp lps bc buku ni aku rasa mcm nk beli jgk st....hehehe....

0 comments: